Wat kun jij leren van de film Le Mans ’66?

Deze week ben ik samen met een vriend naar de film Le Mans ’66 geweest. Wat een geweldige film! Tenminste wanneer je van snelle auto’s en racen houdt.

Maar tijdens de film kwam er een scène voorbij die iets vertelde wat voor elke ondernemer belangrijk is. 

Het verhaal gaat over Le Mans, de oudste actieve 24-uurs sportwagenrace ter wereld sinds 1923 en die gehouden wordt in Frankrijk.

Het verhaal begint bij Carroll Shelby die, als autocoureur, in 1959 Le Mans won. Echter Shelby heeft hartproblemen en mag van de artsen niet meer racen.

Marketing

Ford, een amerikaans automerk, worstelt in 1963 al een aantal jaren met teruglopende verkoopcijfers. 

Dan volgt de bewuste scène waar Lee Lacocca, de vice-president van de marketingafdeling van Ford Motor Company met zijn marketingteam aan tafel zit met eigenaar Ford II.

Lee Lacocca vertelt vervolgens de eigenaar Ford II over zijn marketingplannen.

Ford II: “Waarom zou ik nog luisteren naar jou en je marketingteam terwijl de verkoop van onze auto’s al drie jaren terugloopt!”
Lee Lacocca is even stil: “…weet u meneer Ford, u hebt gelijk, alleen willen de jonge mensen geen auto meer van Ford, ze willen iets snellers, meer luxe, een modernere auto.”
Ford II luistert en zegt: “Ja dus…??”
Lee Lacocca is even stil: “…We moeten zijn zoals Ferrari, zij winnen al jaren Le Mans. Ferrari staat voor winnen.”
Waarop Lee Lacocca vervolgt met: “…Wij van Ford moeten zorgen dat onze auto’s ook staan voor: winnen.”

FORD = WINNEN

Wat deze marketingafdeling begreep is dat hun merk, het automerk Ford, gelinkt moest worden aan één woord dat jongeren zou overtuigen om een Ford te gaan kopen. En dat woord was: winnen!

Wanneer jongeren aan het automerk Ford zouden denken zouden ze de associatie moeten krijgen met WINNEN. (en wie wil er nu niet in een auto rijden die staat voor winnen? Veel jongeren in ieder geval wel.)

Maar dan moesten ze wel iets doen waardoor ze écht als winnaar zouden worden gezien. Ferrari was al jaren(van 1960 t/m 1964) de absolute winnaar van Le Mans. Ferrari was onverslaanbaar.

Jouw merk staat voor?

Je begrijpt het waarschijnlijk al, de hulp van Carroll Shelby wordt ingeschakeld en Ford wint in 1966 Le Mans en ook in de jaren ’67, ’68’ en ’69 won Ford Le Mans.

Heel Amerika was trots dat Ford nu het onverslaanbare Ferrari had verslagen! Ford vestigde hun naam als winnaar.

Hoe aantrekkelijk werd het nu voor jonge amerikanen om in een Ford te rijden denk je? Wat denk je dat er met de verkoopcijfers gebeurde?

Branding = standing

Het engelse woord voor merk is brand. Ik vraag jou “Where does your brand stand for?”

Wat ik hiermee bedoel is dat jouw merk ergens voor staat. Dat kan positief zijn maar ook negatief. Maar dat laatste wil je natuurlijk niet.

Aan welk woord wil je dat jouw bezoekers en klanten denken wanneer ze het over jou hebben? 

Geen blabla, maar echte tips.

Wil jij elke week een waardevolle tip ontvangen om als startende ondernemer te kunnen groeien?