SEO tips om hoger in Google te komen met je website.

Jij wil hoger komen in Google? Gaaf. Maar hey, wie wil dit niet?

Zie jij soms op tegen dit “SEO-monster”? Net als ik soms? Laten we het niet groter maken dan het is en misschien is het SEO-monster in werkelijkheid wel een lief klein puppy.

Laten we daarom snel aan de slag gaan met enkele SEO-tips die jou kunnen helpen om te gaan klimmen in Google.

Google kun je vergelijken met een datingbureau.

Man: “Ik zoek een vrouw”
Bureau: “Wat zoek je in een vrouw?”
Man: “Ze moet van de natuur houden, want ik houd van wandelen, en ik ben avontuurlijk.”
Bureau: “oké nog meer?”
Man :”Ja, ze moet het liefst tussen de 30-40 jaar zijn. Ik ben 35 jaar.”
Bureau: “Super! Dan heb ik denk ik een hele geschikte kandidate. Ze heet Miriam, is 55 jaar en houd niet van wandelen. Ze zit het liefst de hele dag thuis en kijkt televisie van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Hoe klinkt dat?”
Man: “Uhhhh…..?????”

Dit is geen goede match zoals je begrijpt. Zoekmachines zoeken gelukkig wel naar het beste antwoord voor een specifieke vraag.

Google bemiddelt tussen vraag en aanbod

Werkgevers maken nogal eens gebruik van een uitzendbureau. Ze hebben bijvoorbeeld een vacature voor een automonteur. 

De vraag naar een automonteur zetten ze uit bij een externe partij die voor hen op zoek gaat naar een geschikte kandidaat.

De werkgever heeft over het algemeen wel bepaalde eisen/wensen waaraan de kandidaat moet voldoen.

Rijbewijs: B
Woon-werkafstand: max 30 km
Opleiding: automonteur
Minimaal 2 jaar werkervaring
Leeftijd: 18-45 jaar
Geslacht: man of vrouw
Eigenschappen: doorzettingsvermogen

Google hanteert een aantal SEO-richtlijnen

Google doet eigenlijk niet veel anders dan uitzendbureau’s. Voor het vinden van het beste antwoord (beste kandidaat) op een vraag van een zoeker hanteert Google een aantal wensen/eisen.

Google heeft een lijst met punten en loopt deze na wanneer het jouw website bekijkt.

Oké Sander, kom maar op met die wensen/eisen !!!

Nu moet je niet meteen schrikken wanneer ik zeg dat er zo’n 200 punten zijn waar Google op let.

Wat zeg je nu !? 200 punten !!!! Daar kan ik toch nooit aan voldoen?????

Laat ik je nu meteen gerust stellen en zeggen dat dat ook niet hoeft. Je hoeft niet aan alle 200 verschillende richtlijnen te voldoen. (zelfs niet aan 100 of 50)

SEO tips: welke punten zijn belangrijk?

Natuurlijk staat het je vrij om te proberen om aan alle SEO-richtlijnen van Google te voldoen, maar daar heb je misschien niet de tijd voor en al helemaaaaal geen zin in, toch ??? Tenminste ik niet.

Gelukkig hoeft dit ook niet. 

Wat zou voor de garage belangrijker zijn: dat de kandidaat een opleiding autotechniek heeft of rijbewijs B heeft ?

Kijk, de opleiding autotechniek is een eis, rijbewijs B een wens.

Google kijkt naar belangrijke en minder belangrijke punten voor je website.

SEO optimalisatie

Oké here we go. Wat zijn nu belangrijke punten waar jij rekening mee moet houden om hoger in Google te kunnen komen.

Ik deel deze punten op in 3 gebieden:

Punt 1: Techniek

Punt 2: Inhoud

Punt 3: Meerwaarde

Omdat ik je dit goed wil uitleggen beperk ik mij in dit artikel tot de techniek van je website en zal ik in de volgende artikelen ingaan op de inhoud en meerwaarde.

SEO optimalisatie: techniek

Laten we dus beginnen met de techniek van je website. Waar let Google op?

Google let op de laadtijd van je website (dus hoelang duurt het voordat je website zichtbaar is wanneer iemand op jouw domeinnaam klikt)

Google beveelt een laadtijd van…1 seconde (!!!) aan voor mobiele weergave van je website. (Wat !!???)

Misschien dat je begrijpt dat de meeste websites dit bij lange na niet halen. Ook mijn website niet.

Mijn desktop laadtijd is 1,8 seconde.

Mijn mobiele laadtijd is 5,6 seconde (shame on you Sander)

Even een kanttekening: er zijn verschillende websites waarop je de laadtijd van je website kunt checken.

Ik merk dat er soms wel verschil zit in de resultaten per tool.

De bezoekers van mijn mobiele website krijgen namelijk (op onderstaande website) wel in 2.27 seconden(!!) mijn homepage te zien.

1 second or 5 seconds? Who cares? Google does! So should you!

Nu kun je zeggen “ach, mijn website laadt binnen 5 seconden, prima toch?”

Ja voor jou misschien wel, maar voor Google niet. En Google weet dat bezoekers van websites snel de pagina willen zien.

Dus Google vindt dit belangrijk genoeg om mee te nemen in de score van jouw website. Is de laadtijd van jouw website dus snel dan zal Google dit waarderen en krijg je bonuspunten.

En hoe meer bonuspunten jouw website krijgt van Google hoe hoger je uiteindelijk in de zoekresultaten komt.

SEO oplossingen

Maarrr….je kunt wel beginnen met het optimaliseren (=het verbeteren) van je website door de laadtijd te versnellen.

Check dan eerst de laadtijd van je (mobiele) website om te weten hoe snel je website is.

En kijk ook even hoe snel jouw bezoeker je homepage ziet: check hier.

afbeelding laadtijden hostingbedrijven

Eén van de oplossingen kan zijn om een andere hostingpartij te zoeken die snellere laadtijden belooft voor jouw website.

*bron: webhosters.nl

Ook kun je denken aan de bestandsgrootte van je foto’s te verkleinen.

Stel je gebruikt een foto voor je website. Deze foto heeft een bepaalde zwaarte/gewicht die op je website komt.

Dit gewicht wordt uitgedrukt in KB of MB. Misschien begrijp je dat hoe meer KB of MB een foto heeft, dit er voor zorgt dat jouw website trager wordt.

Wanneer jij gaat hardlopen met een rugzak gevuld met een gewicht van 2kg of 20kg zal zeker een verschil maken hoe snel je bent.

Er zijn meerdere manieren om de bestandsgrootte van je foto’s te verkleinen. Ik gebruik zelf deze handige tool 

Deze tool van websiteplanet.com gebruik ik zelf vaak. Je hoeft alleen maar even te klikken op het vak en je kunt jouw foto’s selecteren die jij wilt verkleinen. Erg handig!

Wat ook een idee is, is om te kijken of er foto’s of video’s op je website staan(eigenlijk in je website, dus ergens in een map of bij WordPress heb je een Mediabibliotheek) die je niet gebruikt en dus kunt verwijderen.

Hoe meer gewicht je verwijdert van je website hoe sneller je website zal worden.

Andere manieren om wat gewicht kwijt te raken om je website sneller te maken is:

Kijk eens of er plugins zijn (dit zijn handige extra’s die iets toevoegen aan je website. Bijvoorbeeld een plugin voor een nieuwsbrief) die je niet meer gebruikt. (Je kunt ook je websitebouwer vragen om hiernaar te kijken hoor)

Kijk eens of  je cache kunt legen (dit is het opschonen van je WordPress website waardoor deze sneller wordt.) Vaak zul je dan wel een plugin moeten installeren op je website. (Je kunt ook je websitebouwer vragen om hiernaar te kijken hoor)

SEO-specialist worden?

Ik neem aan dat jij geen SEO-specialist bent of wilt worden. (ik in ieder geval niet).

Dit kan namelijk uren, dagen, weken, maanden, jaren duren….en dodelijk (geeuuuwww) saai zijn.

Laat je niet afschrikken door SEO maar doe er zo veel mogelijk je voordeel er mee.

Het hoeft écht geen dagtaak te worden. Maar houdt de belangrijke punten voor ogen en probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden.

Kennis over SEO

Ik ga niet dieper in op de techniek van SEO omdat hier mijn passie niet ligt en ik liever dingen doe waar ik blij van wordt. Jij toch ook?

Enne…als je meer kennis wilt over SEO en techniek , er is genoeg te vinden in…Google (hahahaha)

De volgende keer ga ik in op wat leukers, tenminste dat vind ik zelf, en dat is de inhoud van je website.

Geen blabla, maar echte tips.

Wil jij elke week een waardevolle tip ontvangen om als startende ondernemer te kunnen groeien?