De strijd die elke ondernemer moet voeren om te kunnen groeien.

Oké, jij wil gaan groeien als ondernemer en als bedrijf. Super! Maar dan zul je wel de strijd moeten aangaan.

Oké Sander, explain your point, wat houd dit in voor mij? Wat moet ik dan doen?

Je zult de strijd moeten aangaan met jezelf en dat gevecht is vaak het moeilijkst.

Eerlijk. Transparant. Open.

O nee hè, niet weer iemand die mij gaat zeggen dat ik meer moet doen om mezelf te laten zien en horen!

Ken jij de drie N’s ? Ik ben niet, nauwelijks of nooit zichtbaar voor mijn bezoekers en klanten. Wanneer er één N op jou van toepassing is, dan is er werk aan de winkel.

De strijd van elke ondernemer.

Alle ondernemers hebben een strijd te voeren. De angst voor AFWIJZING. De ene ondernemer voert hem makkelijker dan de ander, maar niemand ontkomt er aan.

De Angst om niet serieus genomen te worden;
De Angst om genegeerd te worden;
De Angst om niet gezien en gehoord te worden;
De Angst om gepasseerd te worden;
De Angst om gekleineerd te worden;

En dat willen we toch niet? Klopt? Niemand vindt het leuk om afgewezen te worden, uitgelachen te worden of genegeerd te worden. Zeker niet wanneer je zo je best hebt gedaan. Toch?

En omdat we niet afgewezen willen worden, als mens, en dus ook als ondernemer kiezen we vaak voor VEILIG.

En dus spelen we verstoppertje. We verstoppen ons zo goed dat niemand ons ziet.

We zijn goed in verstoppertje spelen

Omdat we niet graag afgewezen willen worden kiezen we als ondernemer er voor om ons te verstoppen voor onze doelgroep. Maar we hebben wel klanten nodig om te kunnen groeien met ons bedrijf. (Dat werkt dus niet).

Om klanten aan te trekken is het absoluut nodig om jezelf te laten zien en te horen. There is no other way!

We hebben van binnen ook een verlangen en dat is het verlangen naar ACCEPTATIE. 

Het Verlangen om gezien en gehoord te worden;
Het Verlangen om serieus genomen te worden;
Het Verlangen naar wederzijds vertrouwen;
Het Verlangen om van betekenis te zijn;
Het Verlangen naar bevestiging;

De strijd tussen ANGST en VERLANGEN

Er woedt een strijd in ons binnenste, het verlangen om gezien te worden en de angst voor afwijzing. Wanneer we als ondernemer kiezen voor de angst zal het gevolg zijn dat we weinig of geen nieuwe klanten zullen aantrekken.

We kunnen als ondernemer en als bedrijf moeilijk groeien wanneer we ons (blijven) verstoppen.

Wat is dan de oplossing voor dit conflict? Er is maar één manier en dat is om jezelf te laten zien en te laten horen aan jouw doelgroep. There is no second option.

Jezelf zijn = kwetsbaar (maar nodig)

Je zult dus de stap moeten nemen om jezelf te laten zien aan anderen. En dat kan (heel) kwetsbaar zijn en voelen. Mensen hebben een mening, kunnen jou belachelijk maken, je veroordelen of vervelende opmerkingen maken. Of misschien nog erger, niemand kijkt naar je om.

“Who you say she is??? Mmmm, never heard of her.”

Pijnlijk, maar hier moet je doorheen. Tenminste als je wilt groeien.

Groeien doet soms pijn. 

Vroeger had ik als klein kind erg veel last van kniepijn omdat ik aan het groeien was. Ik kon zelfs niet doen wat ik het liefste deed en dat was voetballen. Ik deed het stiekem wel, ook al mocht het niet. Maar pijn dat ik had!!!

Soms moet jij als ondernemer ook pijn lijden om te kunnen groeien.

Mijn advies voor jou als ondernemer? Accepteer de pijn en laat jezelf zien.

Er zullen altijd mensen zijn die het niks vinden wat je zegt of doet. Maar moet jij je daar door laten tegenhouden? Zou ik niet doen.

Bedenk dan dat er altijd mensen zijn die wel op jou zitten te wachten. Die wel veel hebben aan jouw product of dienst. Richt je dan op die mensen die jou wel nodig hebben.

Je zult door die angst heen moeten als ondernemer en dat kan alleen door te gaan doen. Pak die pen, schrijf een bericht, pak je camera, plaats een video, doe iets waardoor jij zichtbaar wordt voor jouw klanten.

Ga er doorheen, breek door! Groei!

Begin en ga ervoor! Maar plaats niet zomaar een bericht of video. Maar bedenk wat jij kunt geven aan jouw klanten wat hen verder helpt. Het gaat niet zozeer om kwantiteit maar veel meer om kwaliteit.

Wat ga jij nu doen om meer zichtbaar te worden voor jouw doelgroep? Voor jouw website bezoekers? Voor jouw (potentiële) klanten?

Geen blabla, maar echte tips.

Wil jij elke week een waardevolle tip ontvangen om als startende ondernemer te kunnen groeien?